Film Setlerinden Gazino Şarkıcılığına Geçiş

Yazar: Hulusi Yağcı Tarih: 12 Mart 2020 Kategori: Makaleler / Yeşilçam Müzikleri
Film Setlerinden Gazino Şarkıcılığına Geçiş
Paylaş:

Film Setlerinden Gazino Şarkıcılığına Geçiş

1970’li yıllarda üretken yeşilçam piyasasında durgunluk hakim olur. Özellikle erotik film furyasının yeşilçamda başlamasıyla yeşilçamın yıldız isimleri maddi zorluklar yaşamaya başladı. Erotik filmlerde oynamak istemeyen yıldız isimler kenara çekilmiş ve film tekliflerini beklemeye başlamışlardı. 

Televizyonun olmadığı dönemlerde insanların en büyük eğlenceleri yazlık sinemalardı. Yazlık sinemada sevdikleri oyuncuların filmlerini bir kış bekliyorlar ve havalar ısınmaya başlayınca izleyiciler yazlık sinemaları hınca hıç dolduruyorlardı. Ancak kriz yüzünden film sayısında ciddi düşüşler yaşanmıştı. Bir yılda çekilen filmlerin üçte ikisini erotik filmler oluşturuyordu. Geri kalan filmler de ise yapımcılar düşük maliyetle çok para kazanmak için çöp niteliğinde film üretiyorlardı.  Kaliteli, kült film diyebileceğimiz filmlerin sayısı elin parmağını geçmeyecek kadar azdı. 

Televizyonun olmadığı dönemlerde insanların eğlencesi yazlık sinema ve gazinolar oldu

İşte o dönemlerde gazino kültürü ülkemizde yayılmaya başlamıştı. Grand, Bebek, Altın Örümcek, Lalezar, Konak, Hisar, Çakıl, Maksim Gazinoları dönemin en ünlü gazinolarıydı. Şunu da hemen belirtmekte fayda var, gazino dediysek günümüzde ki gazinolar gibi ne olduğu belli olmayan mekanlar değildi oraları. Ailenizle rahatlıkla gidip adam gibi eğlenilen yerlerdi. Kimse kimsenin karısına kızına bakmazdı. Efendi gibi yemeğini yer, içkisini içer, müziğini dinlerdi. Gazino denilince aklan gelen gazino ismi şüphesiz Maksim Gazinosu’ydu. Taksimde faaliyet gösteren ve adı daha sonra gazinocular kralı diye anılacak Fahrettin Aslan tarafından işletiliyordu. 

Maksim, Nazım Hikmet’in şiirlerinde de yer aldı

Maksim Gazinosu. Zeki Müren’in salıncakla sahneye çıktığı, Bülent Ersoy’un üstüne boşaltılan gül konfetileri, yaşı büyültülerek sahneye çıkartılan Gönül Yazar… Daha bir çok yıldız isimler Maksim Gazinosu’nun rengarenk spotları altında sahneye çıkmıştı. Maksim Gazinosu 1921 yılında Amerikalı zenci Thomas tarafından kurulmuştu. Zengin menü, yurt dışından getirilen dansçıların sahne performansları, müşterilerin kulaklarının pasını silen orkestrasıyla İstanbul’un en gözde mekanı haline getirmişti. Öyle ki Maksim Gazinosunda ki eğlence hayatı Nazım Hikmet’in dizelerinde bile yer aldı;

 

“Çalsın Maksimbarın cazbant kolu
 çal bre kara köpoğlu
 anlatayım Konstantinopl’u:
 Yüzük, bilezik, gerdanlık, küpe
 muslin, krepdöşin, tül, ipek
 Şu herif de karıma sersemce kur yapıyor pek!”

 

Ancak bu şaşalı gecelerin ömrü kısa sürdü. 7 yıllık krallık borç yüzünden ve Yıldız Sarayına açılan kumarhane yüzünden eski popülerliğini kaybetti ve 1927 yılında kapatıldı. Yıl 1960. Maksim, 34 yıllık uykusundan Fahrettin Aslan tarafından yeniden uyandırılacaktı. Küçük yaşlardan itibaren sahnelerin içinde büyümüş olan Fahrettin Aslan, tozların, örümcek ağların içinde kaybolmuş gazinoya sihirli değneğini uzattı. Mutfağından, dekoruna, sahnesinden müşterilerin oturacağı yerlere kadar muazzam yenileme çalışması yapıldı. Artık açılış için her şey hazırlandı. Sıra afiş basımındaydı. Madem koca bir dev uyandırılacaktır bu açılış dillere destan şekilde olmalıydı. Afişlerde dönemin star isimlerinin Maksim Gazinosunda sahne alacağını büyük puntolarla yazıyordu. Kimler yoktu ki kadroda; Zeki Müren, Bülent Ersoy, Emel Sayın, Behiye Aksu. Hamiyet Yüceses…

Gazinocular Kralı: Fahrettin Aslan

Maksim Gazinosu artık eski günlerine dönmüştü. Öyle ki aylar öncesinden masalar kapatılırdı. Fiyatlar ise öyle ”müşteriyi kazıklayım” zihniyetinde olmayıp her bütçeye uygun seçenekler mevcuttu. Memur aile bile ayda bir kez gazinolara gidip gönüllerince eğlenirlerdi. Fahrettin Aslan’ın tekrar başlattığı gazino kültürü ülkemizde hızla yayılmaya başladı. Peş peşe yeni gazinolar açılıyor, yıldız isimleri sahnelere çıkartıyorlardı. Rekabet öyle hale geldi ki gazino sahipleri farklı konpsetler uygulamaya başladılar. Bunlardan en önemlisi yeşilçamın yıldız isimlerini sahneye çıkarmaya başladılar. Filiz Akın, Hülya Koçyiğit, Selma Güneri, Fikret Hakan, Öztürk Serengil, İzzet Günay, Müjdat Gezen, Fatma Belgen, Fatma Girik, Cüneyt Arkın, Göksel Arsoy, Sevda Ferdağ… gibi daha bir çok isim gazinolarda izleyicileriyle buluştular. 

Gazinolar, kriz içinde ki oyunculara ekmek parası oldu

Yukarıda da bahsettiğimiz gibi sinemada ki kriz, yapımcıların erotik filmleri tercih etmesi nedeniyle o filmlerde oynamayan, kabuğuna çekilmiş, maddi sıkıntılar çeken yeşilçam oyuncuları bir bir gazinolara çıkmaya başladılar. Setlerde ki hünerlerini bu kez spot ışıklar altında denediler. Kimi başarısız oldu kimi 11 yıl gibi uzun bir süre sahnelerin tozunu yuttu. Aslında bu yeni iş oyuncularında işine gelmişti. Hem para kazanıyorlar hem de sinema seyircilerinden uzak kalmamış, gözden düşmemiş olacaklardı. 

Taçsız Kral müzik piyasasına girdi

Türk sinemasının ”Taçsız Kralı” Ayhan Işık, sinemadan müzik sektörüne geçen yıldızlardan biri oldu. Işık, 1960 yılında Amerika’ya gider. Amacı Hollywood filmlerinde boy gösterip dünya starı olmaktı. Bir kaç hollywood yapımında da rol aldı. Ancak istediği başarıyı elde edememiş, 6 ay sonra tekrar Türkiye’ye gelmişti. Gelmişti gelmesine ama artık yapımcılar tarafından unutulmuş, eskisi gibi aranan bir isim olmaktan çıkmıştı. Orhan Günşiray, Ekrem Bora, İzzet Günay gibi yeni isimler ortaya çıkmış ve piyasayı kasıp kavuruyorlardı. Öztürk Serengil’in ısrarıyla müzik piyasasına çıkmaya karar verdi. İki parçadan oluşan 45’lik piyasaya sürdü. Ancak setlerin kralı müzik konusunda o kadar başarılı olamamıştı. 

Cüneyt Arkın‘da gazinoya çıkan sanatçılarımızdan biri oldu. İlk kez 1980 yılında İzmir Fuarında sahneye çıktı. Yeşilçamın star ismi sahneye altı güzel bayanla çıkıp şarkılar söyledi. Ancak o da Ayhan Işık gibi setlerde ki başarısını müzik piyasasında gösteremedi ve bir daha yapmamak üzere müzik kariyeri bitirmiş oldu. 

Bir çok oyuncuyu gazinolara çıkarmaya ikna eden isim: Öztürk Serengil

Öztürk Serengil’de film setlerinden gazinoya transfer olan isimlerden biri. Zeki Müren, Gönül Yazar gibi isimlerden oluşan kadroyla Gar Gazinosunda sahne aldı. Sahne show’u yanında şarkılarda söylemeye başladı. Hatta ”Abidik Gubidik” parçası çok tutuldu ve ”Abidik Gubidik Twist” isimli plağını çıkardı. Plağın bir yüzünde Öztürk SerengilAbidik Gubidik” şarkısını  diğer yüzünde de Ajda Pekkan şarkısını okumuşlardı. 

Filiz Akın sahnede bıçaklandı

Filiz Akın’da 1979 yılında İzmir Fuarında sahneye çıktı. Halk, Filiz Akın‘ı sahnede görmekten çok mutluydu. Filiz Akın’ı yakından görmek isteyen izleyicileri aylar öncesinden masaları kapatıyordu. Sahne performansı halk tarafından çok sevildi. Müzisyenlerden dersler alan Filiz Akın, iyiden iyiye şarkıcı olmuş, ses sanatçılarına kök söktürüyordu. Ancak Akın’ın bu başarısı fazla uzun sürmez ve tıpkı Müslüm Gürses’in başına geldiği gibi bir hayranı tarafından bıçaklanır. Zait Hiçyılmaz isminde ki bu saldırgan polis karakolunda verdiği ifadede Akın’a aşık olduğunu, aşkına karşılık bulamayınca onu bıçakladığını söylemişti. Şahıs ileri ki zamanlarda verdiği ifadeyi değiştirerek ismi Discovery Cahnnel, Nationel Georaphic gibi dünyaca ünlü belgesel kanallarında ”Türk Mafyası” isimli yapımda ismi geçen, alacaklarını zamanında ödemeyenlerin kapılarına kaplan bağlatan Urfalı mafya babası Mehmet Nabi İnceler tarafından azlettirildiği söyleyecektir.   

Selma Güneri‘de gazino sahnelerine çıkmış biridir. Güneri şarkıcılığının yanı sıra 4 adet 45’lik plak ve ”Ayrılmalıyız” isimli albümünü piyasaya sürmüştür. İlk eşi Yusuf Sezgin’den boşanan Güneri, gazino günlerinde tanıştığı baterist Asım Ekren’le 1980 yılında nişanlandılar. 

Fatma Girik’de sahnenin tozunu yuttu

Fatma Girik‘te Nesrin Sipahi’nin ısrarıyla sahneye çıkan bir diğer isimdir. Ancak erkek Fatma ”404 gibi sahneye yapışık inmiyorlar” diye kızdığı uzun süre sahnede kalan sanatçılara kızıp şarkıcılık kariyerini sonlandırdı. Fatma Girik, 1975 yılında ”Aş Düğümü” ve ”Aramızdan Su Sızmasın” şarkılarının yer aldığı 45’lik çıkarttı. Hülya Koçyiğit, yeşilçam oyuncuları arasında en fazla gazino sahnelerinde kalan isim oldu. 11 yıl boyunca Gönül Yazar, Emel Sayın, Behiye Aksoy, Neşe Karaböcek, Muazzez Abacı gibi isimlerle sahneye çıktı. Maksim başta olmak üzere Bebek, Gar, Çakıl, Bebek Aşiyan gazinolarında sahne aldı. 

İzzet Günay‘da Öztürk Serengil’in ısrarıyla sahneye çıkan bir diğer isim oldu. Günay bir röportajında;

Erotik filmlerde oynamak bana yakışmazdı. Öztürk Serengil bana sahneye çıkmamı teklif etti. Başta kabul etmedim. Öztürk ”Köfte dükkanı aç demiyorum. Şarkı söylemek de sanatın bir dalı” diyerek beni ikna etti” diyecekti.

İzzet Günay, 1973 yılında Lunapark Gazinosunda sahneye çıktı. Sahnede en fazla yarım saat kalan sanatçı bir kaç şarkı söylüyor, izleyicilerle sohbet edip hasret gideriyordu. 

Yeşilçamın oyuncuları, gazino maceralarında genellikle assolistlerden önce çıkıp bir kaç şarkı söylüyorlar, showlarını yapıyorlardı. Zeki Alasya – Metin Akpınar, Ateşböcekleri, Öztürk Serengil, Müjdat Gezen gibi isimler ses sanatçılığından ziyade komedi tarzında showlar yapıyordu.

Türkan Şoray gazinolara çıkmayı kabul etmedi

Son olarak yazımızda önlerine valizler dolusu para konulmasına rağmen gazinolarda sahneyi çıkmayı ret eden oyunculardan bahsedelim. Filmlerinde şarkı söylemesine alışık olduğumuz Türkan Şoray, gazino patronlarının servet teklif etmesine rağmen sahnelere çıkmadı. Gazino patronlarının sahneye çıkmaları için teklif sunduğu ancak kabul etmeyen diğer isimler arasında Yılmaz Güney, Tarık Akan, Kadir İnanır gibi isimler yer aldı. 1990’lı yıllarda televizyonun evlerimize girmesiyle bir zamanlar fırtınalar estiren gazino kültürü de sona ermiştir. 

Yazı hakkında görüşlerinizi belirtmek istermisiniz?

Bunları Biliyor Muydunuz?

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect. Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.