Türkiye’de Fantastik Filmlerin Doğuşu ve Gelişimi

Yazar: Hulusi Yağcı Tarih: 17 Şubat 2020 Kategori: Fantastik Yeşilçam
Türkiye’de Fantastik Filmlerin Doğuşu ve Gelişimi
Paylaş:

Türkiye’de Fantastik Filmlerin Doğuşu ve Gelişimi

Türk Sineması, 1952 yılında Kanun Namına filmiyle yeni bir döneme geçiş yapsa da o döneme kadar Tiyatrocular Dönemi oyuncuları tarafından sanatsal filmler yapmaya devam etti. Hatta bu süreyi 1960’lı yıllara kadar uzatabiliriz. 1960 – 70’li yıllardan itibaren Yeşilçam’da sanatsal filmlerin yerine sanatsal değerinin önemi olmayan, sadece gişe yapacak, izleyiciyi meraklandıracak, izleyiciyi sinema salonlarına çekecek daha önceleri Yeşilçam’da izlemedikleri  filmlere yönelmeye başlandı. Buna seks filmlerini en iyi örnek gösterebiliriz.

Türk Sineması’nda sanatsal film olup olmadığına bakılmadan gişe getirecek filmlere yönelmesi özellikte Aydın Kesim tarafından eleştirildi, Yeşilçam dışlandı ve önemsiz bir sektör olarak görüldü. Farklı filmler çekmek ve seyirciyi sinema salonlarına çekmek isteyen film şirketleri, yurt dışında izledikleri filmleri çekmeye başladılar. Artık sinemanın bir sanat dalı olduğu unutulmuş, iş tüccarlığa uzanmıştı.

İlk Türk Fantastik Film Çekiliyor

Yurt dışında izlenen fantastik filmler, kötü senaryo, uygun olmayan mekanlar, komik kostümlerle filmler çekilmeye başlandı. O dönemin yıldız oyuncuları, Yeşilçam’a yeni bir soluk getiren fantastik filmlerde oynamak için yüksek fiyatlar çekince onların yerine adı sanı fazla duyulmamış, düşük ücretle çalışmayı kabul etmiş oyuncular kullanılmaya başlandı. Aslında bu yaşananlar film şirketleri için büyük kumardı. Nasreddin Hoca’nın dediği gibi ”Ya tutarsa” mantığıyla hareket edildi. Daha önce fantastik filmleri ni yurt dışı yapımlardan izleyen Türk halkının kendi sinemalarında böyle filmlerle karşılaşması izleyicinin ilgisini çekti ve B tipi dediğimiz çakma, taklit filmler çok tutuldu. Maya tutmuştu anlayacağınız. Türk fantastik film örneğini Türk halkı ilk önce 1953 yılında çekimi yapılan Dracula İstanbul’da filmiyle görmüştü. Film çok ilgi görmüştü ancak 60’lı yıllara kadar bu tür filmlere yapımcılar çok fazla rağbet göstermemişti.

Türk Fantastik Filmlerin Babası Yılmaz Atadeniz

Fantastik filmlerin ülkemizde tam olarak yayılmaya başlaması 60’lı yıllardan itibaren başlar. 1960’lı yıllarda İtalyan film yapımcıları ucuz maliyetten dolayı fantastik filmleri İstanbul’da çekmeye başladı. Bu filmleri yakından takip eden, çekimleri izleyen ve fantastik Türk filmlerinin ülkemizde yayılmasını sağlayan, Türk fantastik filmlerinin babası diyebileceğimiz Yılmaz Atadeniz’i Türk fantastik film çekmesi konusunda cesaretlendirir. Yılmaz Atadeniz, 1967 yılında ”Klink İstanbul’da” filmini çekti. Film çok tutuldu ve sinema salonları bu filmi izlemek isteyenlerle doldu. Film çok tutulunca Yılmaz Atadeniz , Klink Uçan Adam Karşı, Klink Soy ve Öldür filmlerini çekti.

Yılmaz Atadeniz’in öncülük ettiği fantastik film kuşağına 1968’de Tolga Ziyalan’ın yönettiği Binbaşı Tayfun, 1969-73 yılları arasında Tunç Başaran ve Mehmet Aslan tarafından seri halde çekilen  Tarkan, 1970 yapımı Hulki Saner imzalı Turist Ömer Yamyamlar Arasında, 1971 yapımı Levent Çakır imzalı Zagor, 1972 yapımı, Erol Taş’ın şeytan rolünde olduğu ve çok ses getiren Yılmayan Şeytan filmi, 1979 yapımı İtalyan yönetmen İtalo Martinenghi’nin Cüneyt Arkın’ı oynattığı Süpermenler, 1982 yapımı ve üniversitede tezlere konu olmuş Çetin İnanç imzalı Dünyayı Kurtaran Adam, 1983 yapımı Zafer Par’ın yönettiği Badi filmleri de çekildi.

Hulusi Yağcı ( ahsuyesilcam.com@gmail.com)

 

Yazı hakkında görüşlerinizi belirtmek istermisiniz?

Bunları Biliyor Muydunuz?

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect. Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.